Racefietsen in de winter: bandenkeuze

Zolang er geen sneeuw en ijs op de weg liggen kun je ook in het najaar prima ritjes blijven maken op de racefiets. Wel vragen natte en gure omstandigheden om juist materieel geschut. De juiste kleding, goede bandjes, tools en bijvoorbeeld spatborden kunnen je een hoop misère schelen. In dit artikel zoomen wij in op welke buitenbanden je moet hebben om ook in de herfst en winter lekker te kunnen blijven fietsen op je racefiets.

De juiste combinatie van profiel, bandenspanning en bandbreedte.

Ervaren wielrenners zullen niet opkijken van deze informatie. Met de juiste combinatie van profiel, bandenspanning en bandbreedte kan jij jouw najaar-ritjes op de racefiets aanzienlijk comfortabeler maken. Sinds enkele jaren vindt er in bandenland een verschuiving plaats van 23 mm naar 25 mm als ”de standaard”. Naast het feit dat een 25 mm bandje voor meer comfort zorgt heeft deze, bij gelijke druk, ook minder rolweerstand dan een 23 mm exemplaar. Dit komt doordat een 25 mm band een rondere vorm heeft waardoor er een korter raakvlak met de ondergrond is. Je kunt het vergelijken met een ”U” (23 mm) en een ”O” vorm (25 mm).

Een breder bandje zorgt voor meer comfort, grip én een verbeterde rolweerstand.

Een breder bandje zorgt voor meer comfort doordat je met minder druk kunt rijden. Voor een 23 mm buitenband is de ”gouden standaard” je gewicht gedeeld door 10. Dus als je 75 kg weegt, is 7,5 bar een prima bandenspanning. Bij een 25 mm kun je hier doorgaans een halve bar vanaf halen en bij een 28 mm bandje zelfs een hele bar. De ideale bandenspanning voor jouw banden is moeilijk te bepalen omdat dit van meerdere variabelen afhankelijk is. Gewicht van de berijder en fiets, luchtvochtigheid, ondergrond en weersomstandigheden. Feit is dat je met een breder bandje dus doorgaans meer grip, comfort én een verbeterde rolweerstand hebt.

Bespaar niet op je buitenbandje en ga voor een duurzame keuze.

Allereerst willen wij graag op het hart drukken dat besparen op je buitenbandje niet valt aan te raden. Een kwalitatief beter bandje gaat langer mee, zal minder snel lek gaan en geeft je dus uiteindelijk meer plezier aan het fietsen. Let op: dit betekent niet dat je nooit lek zult rijden als je een duurder bandje koopt. Als je vaak of in slechte weersomstandigheden fietst is de kans dat je lek rijdt natuurlijk aannemelijk (gelukkig bestaan er CO2-patronen). Op basis van een kleine gradatie in frequentie en omstandigheden waarin jij van plan bent te gaan fietsen geven wij een bandenadvies:

  • Ik fiets af en toe in de winter als het droog is: Continental Grand Prix 4000S2 25mm (34,95 p/s)
  • Ik fiets vaak in de winter als het droog is: Continental Grand Prix 4000S2 25mm  (34,95 p/s) / Continental Grand Prix 4-Season 25mm (49,95 p/s)
  • Ik fiets vaak in de winter, ook als het regent: Continental Grand Prix 4-season 28mm (49,95 p/s)

Welke keuze jij definitief maakt is natuurlijk deels gebaseerd op persoonlijke voorkeur. Een Grand Prix 4000S2 bandje kan ook prima in de regen worden gebruikt bijvoorbeeld. De Grand Prix 4-Season heeft alleen meer grip en is in theorie beter bestand tegen extreme omstandigheden. Ook zeggen wij niet dat een 28 mm bandje beter is dan een 25 mm bandje, omdat een dergelijke conclusie simpelweg te kort door de bocht is.

Een paar pro tips om de levensduur van je banden te verlengen.

Je wil natuurlijk zo lang mogelijk met jouw nieuwe banden doen. Daarom geven wij een paar tips om de levensduur van je banden te verlengen. Allereerst slijt je achterband sneller dan je voorband. Op je achterband staat namelijk meer druk dan op je voorband. Daarom is het aan te raden om na ongeveer 2000 kilometer je voor- en achterbandje om te wisselen. Een andere tip is om je banden na iedere (natte) rit te controleren. Laat je bandje iets leeg lopen en kijk of er steentjes of andere scherpe dingen in je bandjes zitten en haal deze er voorzichtig uit.

Goed, je houdt je keurig aan deze richtlijnen en op een dag rij je alsnog lek… bummer! Sommige dingen zijn niet te voorkomen. Zorg er voor dat je altijd de standaard tools bij je hebt om een bandje te kunnen vervangen zodat jij je rit weer kunt vervolgen. Een hele simpele handeling met goede bandenwippers, (CO2-)pompje en natuurlijk een reserve binnenband! Controleer tijdens lek altijd goed of er geen scherpe dingen door de buitenband zijn gekomen om te voorkomen dat je wéér lek rijdt.

Op vele veilige kilometers in de winter!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *